REGULAMENT DE ORGANIZARE SI FUNCŢIONARE A CIMITIRELOR DIN MUNICIPIUL FETESTI
CAP.I
DOCUMENTE DE REFERINŢA
- Ordonanţa nr.71/29.08.2002, privind organizarea si funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public si privat de interes local;
- Hotărârea Guvernului nr. 955/2004 pentru aprobarea reglementarilor cadru de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr.71/2002;
- Legea 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, republicata ;
- Legea nr, 51/8.03.2006 privind serviciile comunitare de utilităţi publice;
- Legea nr. 102/2014 privind cimitirele, crematoriile umane şi serviciile funerare.
CAP.II
DISPOZITII GENERALE
Art.1. Primăria municipiului Feteşti răspunde de organizarea, administrarea şi coordonarea activităţii cimitirelor din municipiu, prin administratorul sau, Directia de Administrare a Domeniului Public si Privat Feteşti.
Art.2. Organizarea si funcţionarea cimitirelor se realizează prin - elaborarea regulamentului de funcţionare aprobat de către Consiliul Local al municipiului Fetesti prin H.C.L.
Art.3. Infrastructura cimitirelor constând in platforme, drumuri de acces, reţele de utilităţi publice, clădiri, este in proprietatea Consiliului Local al municipiului Fetesti, iar administrarea acesteia, executarea lucrărilor de întreţinere si reparaţii revin în sarcina exclusiva a DADPP Fetesti.
Art.4. DADPP Fetesti, prin serviciile subordonate va asigura întreaga gama de servicii, lucrări necesare ceremoniilor funerare, precum si alte lucrări de amenajare si intretinere a locurilor de înhumare, astfel ca cerinţele populaţiei in cazul decesului unei persoane sa poată fi satisfăcuta într-un singur loc cu operativitate si in condiţii corespunzătoare.
Art.5. Mormintele si operele comemorative de război, mormintele oamenilor de ştiinţa, cultura si arta, sunt îngrijite si întreţinute de către administraţia cimitirelor.
Art.6. DADPP va răspunde de îngrijirea si paza cimitirelor, a căilor de acces, a împrejmuirilor, spatiilor verzi si reţelelor de utilităţi.
Art. 7. Prestarea serviciului de administrare va respecta cu stricteţe:
a)aplicarea prezentului regulament;
b)corectitudinea atribuirii locurilor de înhumare;
c)asigurarea pazei si ordinii in perimetrul cimitirelor;
d)asigurarea prestaţiilor necesare ceremoniilor funerare.
Art.8. Terenurile având destinaţia de cimitir, sunt proprietatea publica a Municipiului Fetesti fiind administrate de către Consiliul Local al municipiului Fetestiprin delegare în favoarea DADPP Feteşti.
Art.9. Infiinţarea, extinderea si desfiinţarea cimitirelor se poate face numai cu respectarea condiţiilor legale si respectarea planurilor de sistematizare.
CAP.III.
ATRIBUIREA IN FOLOSINŢA, AMENAJAREA SI
ÎNTREŢINEREA LOCURILOR DE ÎNHUMARE
Art.10. Atribuirea în folosinţă, amenajarea şi întretinerea locurilor de înhumare:
(1) Locurile de înhumare din cimitir aflate in proprietatea municipiului Feteşti şi administrate de către DADPP vor fi atribuite în folosinţă la cererea cetăţenilor pe termen limitat cu condiţia ca locul sa fie ingrijit.
(2) Locurile de înhumare vor avea suprafaţa de 4,5 mp, ce include si intervalul de 30 cm pe toate laturile (1,5 x 3,0 m). Acestea vor fi numerotate si grupate in figuri geometrice, intre acestea creandu-se aleile de acces necesare.
(3) Atribuirea în folosinţă, amenajarea şi întreţinerea locurilor de înhumare, se va face dupa plata taxelor şi tarifelor către bugetul local aprobate anual prin hotărâre a Consiliului local al municipiului Fetesti.
(4) Vor beneficia de atribuirea fără plată a locurilor de înhumare în cimitire:
a)urmaşii eroilor martiri ai Revoluţiei in conformitate cu Legea 40/1990;
b)veteranii de război şi văduvele de război în conformitate cu Legea 44/1994;
c)foştii deţinuţi politici în conformitate cu DL 118/1990
Pentru aceste categorii de persoane, solicitanţii vor anexa la cerere acte doveditoare, care vor fi analizate şi aprobate în conformitate.
Art.11. Atribuirea locului de înhumare
a)unei persoane i se poate atribui un singur loc de înhumare,pe baza unui contract de concesiune pe maximum 49 de ani, atribuirea in folosinţa facandu-se in ordinea numerica a locurilor de inhumare in parcelele nou infiintate sau in locurile ramase libere. In acest loc vor putea fi înhumaţi titularii dreptului de folosinţa, soţii si rudele acestora pana la gradul IV de rudenie, cu acordul titularului.
b)atribuirea aceluiaşi titular a mai multor locuri de inhumare este nula de drept;
c)titularii dreptului de folosinţa a locurilor de inhumare au obligaţia sa amenajeze si sa intretina aceste locuri, asigurandu-le un aspect cat mai plăcut.
d)nefiind obiect al dreptului de proprietate, locurile de inhumare nu pot fi înstrăinate prin acte de vanzare-cumparare intre vii.
Art.12.Administratorul cimitirelor retrage dreptul de folosinţă a locurilor de înhumare şi îi înştiinţează în scris pe titularii dreptului de folosinţă în următoarele cazuri:
a) titularului i se atribuie un alt loc de înhumare;
b) părăsirea sau menţinerea în stare de neîngrijire pe o perioadă mai mare de 2 ani a locurilor de înhumare şi a lucrărilor funerare, după o notificare prealabilă;
c) neplata taxelor,în condiţiile prevăzute de contract.
Art.13. Prestarea serviciului de administrare se realizează de către DADPP Fetesti respectandu-se următoarele:
a) aplicarea si respectarea regulamentului aprobat de consiliul local;
b) corectitudinea atribuirii locurilor de inhumare;
c) asigurarea ordinii in perimetrul cimitirelor;
d) asigurarea prestaţiilor necesare înhumării ;
e) întreţinerea aleilor, clădirilor, instalaţiilor, împrejmuirilor.
f) asigurarea curateniei in incinta cimitirelor ;
g)întocmirea şi păstrarea unui registru de evidenţă în care se înscriu următoarele date: numărul curent, ziua, luna, anul înhumării sau al aşezării în nişă a urnei cu cenuşă, datele de identificare a defunctului, adresa de la ultimul domiciliu, data decesului, numărul parcelei, al rândului şi locului de înhumare, numele şi adresa persoanei care a comandat înhumarea şi observaţii cu privire la tipul şi lucrările locului de înhumare.
CAP IV.
CONSTRUCTII SI AMENAJĂRI
Art.14. La locurile de inhumare se pot executa următoarele lucrări:
(1) insemne, borduri, lespezi, împrejmuiri din piatra - lucrările nu necesita autorizaţie de construcţie ;
Lucrarile pot fi executate si direct de către titularii dreptului de folosinţa a locurilor de inhumare si de către soţii si rudele acestora pana la gradul IV de rudenie, in cazul in care aceştia au calificarea profesionala corespunzătoare profilului lucrărilor, cu aprobarea nominala data de Primaria Fetesti prin DADPP Fetesti prin avizul acesteia din urma .
(2) cripte, lucrări de arta si executări de cavouri - lucrări ce pot fi executate numai dupa obţinerea autorizaţiei de construire conf. Legii 50/1991 privind autorizarea executării construcţiilor.
Art.15. Pot presta servicii funerare operatorii care indeplinesc criteriile legale .
(1) Realizarea construcţiilor funerare de catre operatori se va face numai in baza obtinerii avizului emis de DADPP Fetesti, in urmatoarele conditii :
· Operatorul are capacitatea financiara si profesionala necesara ;
· Operatorul nu are datorii restante la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, si bugetului local ;
· Operatorul dispune de spatiul corespunzator pentru desfasurarea obiectului de activitate in conditii decente ;
CAP.V
REGULI PRIVITOARE LA ÎNHUMAREA, DEZHUMAREA
SI TRANSPORTUL PERSOANELOR DECEDATE
Art.16. DADPP calitate de administrator al cimitirelor va urmări respectarea următoarelor norme cu privire la transport, depunere, înhumare si deshumare, respectiv:
a)obligativitatea ca înhumarea persoanelor decedate sa se faca numai pe baza certificatului de deces eliberat de oficiul stării civile care a înregistrat decesul;
b)posibilitatea de a se face cercetări doar pe baza autorizaţiei parchetului sau a altui organism judiciar si a reglementarilor sanitare in vigoare;
c)posibilitatea tranportarii celor decedaţi in alte localităţi numai pe baza avizului sanitar pentru transport de cadavre umane eliberat de autoritatea locala de sănătate publica;
d) nu se pot depune la capela persoanele decedate in urma bolilor contagioase.
Art. 17. ln cazul persoanelor decedate in alte localităţi, înhumarea in cimitirul aflat in administrarea DADPP Fetesti se face in baza adeverinţei de inhumare si a autorizaţiei sanitare de transport eliberata de centrele sanitare si antiepidemice teritoriale.
Art. 18. Pentru înhumările ce urmează a se face in locurile deja atribuite unor persoane, este necesar a se face dovada gradului de rudenie dintre titularul dreptului de folosinţa si decedat,
Art.19. Deshumarea si reinhumarea se poate face de către administraţia cimitirelor, in prezenta familiei persoanei decedate sau a unui reprezentat al acesteia in urmatoarele cazuri:
a) dupa implinirea termenului de 1 an de la data inhumarii si numai in perioada 1 noiembrie - 31.ianuarie pe baza adeverintei eliberate de centrele sanitare si antiepidemice, in scopul reinhumarii persoanei deshumate in alt loc .
b) indiferent de data cind a avut loc Înhumarea pe baza dispoziţiei date potrivit legii de către procuratura sau instanţele judecătoreşti.
c) In locurile de inhumare neamenajate cu cripte, inhumarea se va face la o adâncime de minimum 2 m si numai pentru o singura persoana.
Art. 20.Transportul persoanelor decedate in vederea inhumarii in aceeaşi sau in alta localitate, se va face numai cu autovehicule mortuare special dotate şi amenajate, cu respectarea normelor antiepidemice.
CAP.VI
OBLIGAŢIILE TITULARILOR DREPTULUI DE FOLOSINŢA
A LOCURILOR DE ÎNHUMARE
Art.21.Titularii dreptului de folosinţa a locului de inhumare au următoarele obligaţii:
a) sa instaleze un insemn care sa conţină numele si prenumele titularului, parcela si numărul locului de inhumare, instalare ce se face de la data luării in folosinţa.
b) sa îngrijească in permanenta locul de inhumare, sa întreţină construcţiile de orice fel existente la locul de inhumare precum si sa întreţină cărările dintre morminte si aleile secundare de acces in parcele.
c) sa respecte suprafeţele atribuite spre folosinţa, fiind interzisa orice extindere in carari sau alei, afara de situaţiile in care acest lucru a fost aprobat de administraţia cimitirelor.
d) la locurile de mormint se vor admite in principiu, numai plantaţii dendrofloricole de talie mica, plantarea arborilor de talie mare se va face numai cu aprobarea anticipata a administraţiei cimitirelor.
e) sa depoziteze numai in locurile special amenajate, resturile vegetale rezultate din întreţinerea locurilor de inhumare, resturile materiale rezultate in urma lucrărilor de reparaţii cese efectuează la părţile de construcţie a mormintelor.
f) sa ocrotească toti arborii de talie mare atlati in incinta cimitirelor. Tăierea acestor arbori se va face numai in cazuri excepţionale si cu aprobarea administraţiei cimitirelor.
CAP.VII.
ADMINISTRAŢIA CIMITIRELOR VA ASIGURA
URMĂTOARELE SERVICII
Art.22. DADPP Fetesti - Administraţorul cimitirelor - va asigura următoarele servicii :
a) transportul persoanei decedate pe plan local sau intre localităţii;
b) pregătirea locului pentru inhumare;
c) depunerea decedatului in capela in vederea vizitării pina la momentul inhumarii;
Art.23.Prestarea acestor servicii se va face contra cost la preturile si tarifele legal aprobate
Art.24 Administraţia cimitirelor răspunde de ingrijirea locurilor de depunere in vederea inhumarii, a imprejurimilor, a cailor de acces, a spatiilor verzi, a instalaţiilor de alimentare cu apa. energie electrica, canalizare si alte dotări.
CAP.VIII
INTRETINEREA SI FUNCTIONAREA CIMITIRELOR
Art.25. Administratorul cimitirelor are urmatoarele obligatii :
(1) sa respecte regulamentul de organizare si functionare a cimitirelor;
(2) sa stabileasca regulile privind prestarea serviciilor de inhumare si de incinerare, precum si regulile privind prestarea altor servicii de catre operatori economici sau de persoane fizice autorizate;
(3) sa asigure corectitudinea concesionarilor si a atribuirii locurilor de inhumare, cu respectarea conditiei ca locul sa fie ingrijit;
(4) sa stabileasca regulile de acces in cimitir si orarul de functionare;
(5) sa asigure functionarea si intretinerea salii de ceremonii funerare, a spatiului prevazut la art. 8 alin. (l) lit. c) si a intregii infrastructuri;
(6) sa organizeze preluarea persoanelor decedate, deschiderea si inchiderea cimitirelor;
(7) sa intocmeasca si sa pastreze registrele de evidenta si arhiva;
(8) sa asigure efectuarea si pastrarea curateniei, intretinerea drumurilor si a aleilor, deszapezirea acestora, colectarea si transportul gunoaielor;
(9) sa asigure paza si ordinea in perimetrul cimitirelor sau al crematoriului, intretinerea imprejmuirilor;
(10)sa asigure servicii de relatii cu publicul si informarea vizitatorilor.
ART.26. Pentru menţinerea în funcţiune şi întreţinerea cimitirelor, autoritatea administraţiei publice locale poate încheia contract de prestări de servicii publice cu un operator economic care îndeplineşte condiţiile legale .
Contractul de prestări de servicii publice va cuprinde următoarele clauze obligatorii:
a) părţile contractante;
b) enumerarea serviciilor prestate;
c) modalitatea şi perioada de realizare a serviciilor;
d) parametrii cantitativi şi calitativi de îndeplinit;
e) durata contractului, care nu poate fi mai mică de 5 ani şi mai mare de 15 ani, cu posibilitate de prelungire;
f) modalitatea de finanţare a serviciului;
g) contravaloarea serviciilor prestate şi modalitatea de plată;
h) locul desfăşurării activităţii;
i) regulile de utilizare, întreţinere, reînnoire şi înlocuire a mijloacelor fixe din patrimoniul autorităţii publice, puse la dispoziţie;
j) cantitatea şicalitatea dotărilor necesare prestării serviciilor.
CAP. IX
ADMINISTRAREA SI FUNCŢIONAREA CIMITIRELOR,
ASIGURAREA SERVICIULUI DE PAZA SI ORDINE
Art.27.Personalul de administrare a cimitirelor este cel aprobat in organigrama D.A.D.P.P. Fetesti
Art.28.In scopul protejării cimitirelor si pentru asigurarea funcţionarii corespunzătoare a acestuia, se interzic următoarele:
a) intrarea in cimitir a persoanelor in stare de ebrietate, a cerşetorilor si vinzatorilor
ambulanţi;
b)introducerea in cimitir a oricăror animale sau lăsarea lor libera in spaţiul cimitirelor;
c) ruperea, călcarea sau scoaterea din cimitir a florilor;
d) profanarea prin orice mijloace a mormintelor;
e) distrugerea sau degradarea in orice mod a arborilor ornamentali;
f)plantarea fara aprobare a arborilor, arbuştilor si tufelor pe morminte si împrejurul
acestora;
g)aruncarea deşeurilor rezultate in urma lucrărilor de întreţinere a mormintelor in alte locuri decit cele stabilite in acest scop;
h)depozitarea materialelor de construcţii funerare pe aleile de acces si pe morminte;
i)circulaţia si transportul de materiale cu mijloace de transport de tonaj mare (peste 3 to);
j)depăşirea suprafeţei atribuite spre folosinţa, prin extinderea in carari, alei sau in perimetrul locurilor de inhumare învecinate, precum si lăsarea in stare de neintretinere a mormintelor.
Art.29. Evidenta mormintelor si a înhumărilor respectiv a operelor comemorative ale eroilor, oamenilor de ştiinţa, cultura si arta se va tine de către administraţia cimitirelor.
CAP. X
CONTRAVENŢII SI SANCŢIUNI
Art.30. Constituie contravenţie, daca fapta nu este săvârşita in astfel de condiţii incat potrivit legii sa fie considerata infracţiune si se sancţionează dupa cum urmează:
a) nerespectarea prevederilor art,28, lit.a) şi b), cu amenda de la 50 lei la 100 lei;
b) nerespectarea prevederilor art.28. lit.c). lit. e) si lit.f), cu amenda de la 100 lei la 1200 lei;
c) nerespectarea prevederilor art.28, lit. d), g), lit. h) si lit.i). cu amenda de la 800 lei la 1.200 lei;
d)nerespectarea prevederilor art.28 lit. j), cu amenda de la 600 lei la 1.000 lei.
Art.31. Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor din prezentul regulament se face prin proces - verbal încheiat de Politia Locala Fetesti.
Art.32. Contravenientul poate achita pe loc sau în termen de cel mult 48 ore de la data încheierii procesului verbal, jumătate din minimul amenzii. Contravenţiilor prevăzute la art.28 din prezentul regulament, le sunt aplicabile prevederile O.G. nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, cu modificările si completările ulterioare.
CAP.XI
DISPOZIŢII FINALE
Art.33. Prezentul regulament intră în vigoare la data aducerii la cunoştinţă publică .
Art.34. Taxele si tarifele se stabilesc prin Hotarare a Consiliului Local si vor fi vor fi publice prin afisare la sediul institutiei si pe site-ul DADPP Fetesti .